Tuesday, December 15, 2009

Bijdragen van oud-collegas (1)

Ik heb bijna 9 jaar voor Ceteco gewerkt, van oktober 1992 tot en met mei 2001, en in Venezuela, Costa Rica, Honduras, El Salvador en Suriname gewoond & gewerkt, en daarnaast nog veel tijd in Nicaragua en Guatemala doorgebracht als bezoekend Controller.

In Nicaragua ben ik ooit nog uitgemaakt voor "capitalista". Dat kwam als volgt: ik was halverwege jaren '90 een van de eerste expats die de Ceteco (La Curacao) organisatie in Nicaragua weer regelmatig bezocht. De permanent gestationeerde expatriates waren vele jaren eerder vertrokken vanwege de turbulente politieke situatie. Maar na 10 jaar burgeroorlog en 10 jaar Sandinistisch regime was Nicaragua in een wat rustiger vaarwater gekomen en dacht ook Ceteco weer aan uitbreiden. Ernesto Pasquier, de lokale manager, had in die jaren La Curacao draaiende gehouden en samen met Ernesto bezocht ik verschillende provinciestadjes in Nicaragua om te kijken of we er weer een winkel konden openen.

Zo bezochten we Matagalpa, een wat vervallen en stoffig stadje gelegen in een streek die bekend stond vanwege de koffie plantages. Matagalpa was vroeger een guerilla bolwerk hetgeen nog te zien was aan de guerilla kreten en heroische schilderingen op de muren. Wij liepen daar door het centrum om wat winkelpandjes te bekijken en ja, als vrij lange Nederlander val je dan op. Zo stond er opeens een klein, oud mannetje voor me die in mijn buik prikte en "capitalista" tegen me riep. Ik wist even niet hoe ik moest reageren, maar gelukkig begon Ernesto hard te lachen en redde zo de situatie.

Nu moet ik zeggen dat ik in die bijna 9 jaar nooit iets gemerkt heb van negatieve sentimenten tegenover "chelitos". In de contacten met de lokale bevolking was het wel aan te raden om al snel te laten blijken dat je uit "Holland" komt. Mensen hielden je in eerste instantie voor "gringo", maar als je vertelde dat je uit Nederland kwam was het ijs snel gebroken. Helemaal als je dan ook nog over voetbal begon. Zo wist bij aankomst, midden jarig '90, in Honduras een taxichauffeur mij feilloos de Nederlands elftalspelers van de WK Finale 1978 op te noemen, inclusief "los hermanos Van der Kerkhof" waarvan broer Rene met een hand in het gips speelde.

1 comment:

  1. Wij bieden leningen met 3%, bieden wij schuld consolidatie leningen, business lening, persoonlijke lening, autoleningen, hotel leningen, student lening, persoonlijke lening Home herfinancieren leningen, voor meer informatie Email: (trustenquiry05@gmail.com)
    ----------------------------------------------------------------------------

    We offer loans with 3%,we offer Debt consolidation loans, business loan, Private loan,car loans, hotel loans, student loan, personal loan Home Refinancing Loans,For more details Email: ( trustenquiry05@gmail.com )

    ReplyDelete