Wednesday, December 23, 2009

Bijdragen van oud-collega's (3)

Ik ben nog uitgezonden in de tijd dat Ceteco nog onafhankelijk was en zijn hoofdkantoor had in Amsterdam (Diemen). Voor je uitzending ging je langs bij de Raad van Bestuur (Bakker, Huisman en Jansen Venneboer). In plaats van een zakelijk gesprek of het krijgen van wat goede instructies, werd je daar eigenlijk alleen op een studentikoze manier afgezeken (“Spreekt u al Spaans? Dat geeft niet, dat leer je wel in bed.”).

Ik kwam in Caracas terecht, Venezuela. Je werd daar ondergebracht in een oud hotel in het centrum, zo’n hotel waar drie sloten op de deur zitten en de kakkerlakken onder je bed door lopen. Kakkerlakken van het formaat van een kleine muis. Ze konden nog vliegen ook.

Je werd destijds aangenomen voor uitzending, maar je moest eerst een jaartje in Nederland meelopen bij één van de bedrijven die Ceteco toen ik nog in Nederland had, om je te bewijzen. Ik kwam o.a. terecht bij de CHM (Curacaosche Handel-Maatschappij), afdeling D. Daar werd van alles verhandeld, o.a. op Angola en Mozambique. We gebruikten destijds alleen telex, telefoneren was te duur. Ik vraag me af of men nu nog weet wat een telex was , de SMS taal van nu werd destijds al gebruikt voor de telex communicatie, om dezelfde redenen als nu: korte berichten, tijdwinst en minder kosten.

No comments:

Post a Comment